Jaksa syksyn ja talven pimeydessä

Jaksa syksyn ja talven pimeydessä

Yllättävän moni meistä potee jonkintasoista kaamosväsymystä. Talven pimeys, kosteus ja sitä ennen syksyn harmaus ja sateet saavat osan meistä alakuloisiksi, stressi iskee helpommin ja koemme jopa jonkinlaista ahdistusta, koska kesään ja aurinkoisiin päiviin palataan kunnolla vasta sitten keväällä. Onneksi jokainen meistä voi tehdä helpostikin olons paremmaksi myös pimeinä kuukausina. Kannattaa ottaa tästä parit neuvot talteen, ja samalla saa oman työenergiansa tappiin ja jaksaa painaa päivästä toiseen taas kunnes kevät koittaa ja aletaan odottaa kesää ja kesälomia.

Stressinhallintaa

Oman stressinhallintaan jokainen meistä suhtautuu erilailla. Toiset lähtevät salille, toiset pelailevat CS:GO peliä, toiset soittavat kavereilleen. Apu voi tulla myös luonnosta. CBD-öljyt ovat tulleet viime vuosina markkinoille ja saaneet jopa trendituotteen leiman. Ne auttavat ainakin osaa käyttäjistään hallitsemaan stressiään paremmin ja jopa vähentämään ahdistusta. Koska kyse on täysin luonnontuotteesta, on se vaikutus aina käyttäjäkohtainen. CBD-öljyn flavonoidit suojaavat meitä ja kehoamme, ja mikäli haluat tietää lisää aiheesta, lue lisää täältä.

Sekin on jo pitkän aikaa ollut tutkittua, että lisävitamiinien ottaminen varsinkin talven pimeinä kuukausina on meille hyväksi. Varsinkin täällä pimeässä pohjoisessa, missä aurinko ei enää talvella paista, tarvitsemme lisäravinteiden tuomia vitamiineja. Terveellisen kokonaispaketin saa parhaiten syömällä monipuolisesti. On kuitenkin vitamiineja, joiden saantiin suomalaisten kannattaa kiinnittää huomiota. Niitä ovat erityisesti D-vitamiini ja ­folaatti. D-vitamiinia tarvitaan luun rakentumiseen, sillä ­D-vitamiini tehostaa kalsiumin imeytymistä. Se ylläpitää osaltaan vastustuskykyä ja vaikuttaa sokeri­aineenvaihdunnan ja verenpaineen säätelyyn. Folaatti taas on B-ryhmän vitamiineihin luettu ravintoaine, joka esiintyy ravinnossa monenlaisina yhdisteinä. Folaatin puutteen tunnettu oire on anemia, joka muistuttaa B12-vitamiinin puutteen aiheuttamaa anemiaa. Omaa kehoa kannattaa kuunnella, ja sen lisäksi luottaa tutkijoihin edes välillä.

Unta ja juomista

Jaksamisen peruskivet ovat myös riittävät uni ja ruoka sekä juoma. Moni meistä juo päivittäin aivan liian vähän. Riippuen luonnollisesti mitä teet päivän aikana, sinun on juotava se pari litraa nestettä päivässä. Vesijohtovesi on Suomessa paras juoma tyydyttämään nesteen tarpeesi ja sammuttamaan janosi. Pullotettuja ja muilla tavoin pakattuja vesiä ja kivennäisvesiä voit käyttää, mikäli ne eivät sisällä sokereita ja/tai hampaillesi haitallisia happoja. Esimerkiksi nuorten suosimat energiajuomat antavat kyllä nopeasti lisäenergiaa, mutta niiden huonona puolina ovat niiden sisältämät sokerimäärät ja se todellisuus, että energiasykäys kestää vain pari tuntia, jonka jälkeen energiatasot ovat entistä matalammat.

Juomien kofeiini aikaansaa hetkellisen piristymisen ja aiheuttaa elimistössä riippuvuutta. Samoin kuin kahvin juonnin lopettamisesta, energiajuomien lopettamisesta seuraa vieroitusoireita (päänsärkyä, ärtyisyyttä, voimattomuutta, väsymystä). Kofeiinin liikasaannin oireita ovat uniongelmat, sydämentykytys, pahoinvointi ja ripuli. Etenkin kofeiinille herkillä ihmisillä ja lapsilla saattaa esiintyä oireita. Kahvia juovien aikuisten elimistö on tottunut kofeiiniin eri tavalla kuin lasten tai nuorten.

thl.fi/

Uni on kehollemme tärkeä latautumishetki. Toinen sellainen on yllättäen liikunta, liikkuminen nimenomaan luonnossa. Luonnon äärellä kävelylenkki on hyväksi sekä keholle että mielelle. Untasi ajatellen sinun ei kuitenkaan kannata harrastaa raskasta liikuntaa juuri ennen nukkumaanmenoa, eikä myöskään syödä iltapalana mitään rasvaista ruokaa. Unen määräkin on tärkeä, mutta se kuinka paljon meidän tulee nukkua on yksilöllistä. Siksi onkin tärkeätä huolehtia omasta nukkupaikastaan sekä siitä että rauhoittuu ajoissa ennen nukkumaanmenoa, jotta se itse nukahtaminen ja nukkuminen onnistuisi.

Valoa elämään

Jos oikeasti tuntuu siltä, että kaamosväsymys painaa, tutkijoiden mukaan nopein ratkaisu on ostaa kirkasvalolamppu. Jo pieni määrä valoa oikeaan aikaan auttaa jaksamaan. Yksi kaamosväsymyksen syy on nimenomaan aamuvalon vähyys, joka vaikeuttaa heräämistämme. Hankkimalla valon, joka vaikka syttyy ajastetusti, auttaa heräämisessä. Aamuihin ajoitettu kirkasvalohoito jäljittelee auringonvaloa ja auttaa kehoa katkaisemaan melatoniinin erityksen.

Aamuihin ajoitettu kirkasvalohoito jäljittelee auringonvaloa ja auttaa kehoa katkaisemaan melatoniinin erityksen.

Liiku ja tapaa ihmisiä

Viimeisempänä mutta ei suinkaan vähäisempänä on hyvä pitää itsensä liikkeessä. Yksi helpoimmista tavoista huomioida oma kehonsa, on käydä kävelyllä puistossa tai luonnossa. Se antaa voimia mielelle ja auttaa kehoasi toimimaan paremmin. Ja sosiaalinen puolemme kaipaa, että tapaamme toisia ihmisiä. Kaverit, ystävät, sukulaiset, työkaverit, asiakkaat – jokainen ihmiskohtaaminen on sosiaalinen tilanne, joka auttaa jaksamisessa.

Ei muuta kuin kohti talvea – sen jälkeen onkin taas kevät ja kohta alkaa kesälomat!