Pitkään on eri medioissa puhuttu ja kirjoiteltu nykyisen rahajärjestelmämme tulevaisuudesta. Onko meillä käteistä rahaa enää tulevaisuudessa, vai onko se bittiraha kuten Bitcoin, joka on tulevaisuudessa maksuvälineenä – jotain muutoksia varmasti tapahtuu, mutta mitä ja koska?
Samalla rahauudistuksen ja maksamisessa tapahtuvien muutosten kanssa pyörimme paikallisuuden dilemman keskellä. Meidän tulisi toisaalta suosia paikallista, mutta tosiasiassa suurin osa kauppojen tarjolla olevista tuotteista on tuotettu ties missä – jopa päivittäistavarakaupan, eli ruokakaupan hyllyillä on paljon tuotettua tavaraa, vaikka meillä Suomessa on ihan hyvä ruoantuotanto – jopa vientiin asti. Ruokakaupassa, kuten muussakin kaupankäynnissä on kansainvälisellä kaupalla suuri merkitys. Se merkitys on vain kasvanut maailman ”pienentyessä” tietotekniikan ansiosta.
Se että nämä kaikki tuovat muutoksia ovat myös nähtävissä hybrininä tai kokonaismuutoksena kun esimerkiksi aikuisten pelimaailmassa on jo yhdistetty kryptoraha ja pelaaminen, ja muutos on jatkuvaa ja samalla alati eteenpäin menevää – paikallisille yrityksille tämä toisaalta tarkoittaa sekä uusia mahdollisuuksia, sekä aina uudistuvia uusia uhkia.
Toisaalta kaikkea tätä teknistä kehitystä vastaan on noussut myös vastavoima, joka korostaa entisestään paikallisuuden nimiin ja esimerkiksi luomutuotantoon. Valitettavasti paikallisuus on kuitenkin vain yksi tekijä kuluttajien päätöksenteossa ja siksi tulevaisuudessa yritysten on vain löydettävä keinot löytää hyvät puolet sekä siitä, että on paikallinen että osaa toimia muuttuvassa ja kehittyvässä teknisessä ympäristössä. Toisaalta kaikkien ei edes tarvitse lähteä merta edemmäksi kalaan, kunhan vain hoitaa sen oman pihansa eli oman kotimarkkinansa kunnolla.
Markkinoiden odotukset
Markkinoiden odotukset saattavat välillä tuntua paikalliselle yrittäjälle liian kovilta, mutta silloin pitää löytää keinot kertoa potentiaalisille asiakkaille ne hyvät puolet, miksi paikallista yrittäjää kannattaa muistaa, ja ostaa häneltä silloin kuin se on järkevää ja mahdollista. Jokainen yrittäjä voi palkata työntekijöitä ja tuottaa oman positiivisen panoksensa paikalliseen liike-elämään ja sitä kautta paikalliseen rahankiertoon.
Paikallinenkin yrittäjä voi kouluttautua ja yhdistyä muiden paikallisten yrittäjien kanssa kertomaan paikallisesti, miksi on hyvä huomata myös ne paikalliset vaihtoehdot. Monesti se kuluttaja ei ajattele kokonaisuuksien kautta, eli mitä paremmin paikallisilla yrittäjille menee, sitä enemmän tarjolla on työpaikkoja, sitä paremmin koko kunnalla menee ja alueella on taloudellisesti mahdollista ylläpitää hyviä julkisia palveluita.
Bittiraha eli kryptot pitää huomioida
Vaikka tulevaisuus on monessa mielessä vielä hämärän peitossa, on hyvä olla mukana muutoksen tuulissa ainakin tietotasolla, ja siksi esimerkiksi bittivaluutasta ja sen merkityksestä ja kehityksestä on hyvä lukea aina silloin tällöin. Samoin kuin se, että tiedetään sähköautojen tulevan käyttöön ja polttomoottoriautojen katoavan, mutta ei tänä vuonna, mutta tulevaisuudessa. Mitä paremmin osaamme ottaa tulevaisuuden varmasti tapahtuvat muutokset huomioon omassa tulevaisuutemme suunitelmassa, sitä helpompia ne ovat sitten muutosten tullessa ottaa omaan arkeen – on sitten yrittäjä tai kuluttaja.
Yleensäkin aikuisena on hyvä seurata uutisia monipuolisesti – eikä vain kulttuuri, urheilu tai juorulehtien sivuja, mutta myös politiikkaan ja ulkomaiden uutisia.
Paikallisuus on voimavara
Aina se ei tunnu siltä, mutta totta se on, paikallisuus on voimavara. Me ihmiset olemme kuitenkin enemmän laumasieluja ja haluamme olla toistemme kanssa tekemisissä. Ja vaikka tekniikka jo nyt mahdollistaisi meille vain kotona olemisen, etätyön tekemisen ja kaiken tarvittavan kotiin tilaamisen, meillä on vielä valinnan vapaus ja voimme tehdä aikalailla sillä omalla elämällämme mitä haluamme. Siksi myös paikallisuus on sinällään jokaiselle toimijalle ja yrittäjälle mahdollisuus, jota tulee vaalia ja kehittää oman yrityksensä toiminnan ohessa, jopa nostaen sen aivan etualalle – jos sinä olet yrittäjä, miten sinä voisit oman yrityksesi kanssa nostaa paikallisuuden aivan uudelle tasolle?