90-luvulla alkanut outo kokeilu, joka myöhemmin sai nimen Internet, on muuttanut perusteellisesti maailmaa. 20 vuotta sitten ei oltaisi voitu edes kuvitella miten maailma muuttuu yhden ainoan keksinnön ansiosta. Online maksaminen, nettipankit, verkkokaupat, sähköinen allekirjoittaminen nämä kaikki olivat tuntemattomia käsitteitä.
Suurin muutos on kuitenkin tullut ostokäyttäytymisen muutoksena, sellaiset sivustot kuten hintaseuranta.fi ja iso valikoima verkkokauppoja on tehnyt kilpailuttamisesta helppoa. Tämä on kuitenkin muuttanut hyvinkin rajusti eri paikkakuntien työmarkkinoita. Verkkokauppojen yleistyessä kivijalkakauppojen myynti on laskenut, tämä johtuu siitä, että paikallisen toimijan on todella vaikea kilpailla verkkokauppaa vastaan.
Kiinteät kulut kuten vuokra, myyjät, vakuutukset ja sähkö vaikuttavat todella paljon yrittäjän kilpailukykyyn. Verkkokaupoilla on tietysti omat haasteensa kuten toimituskulut ja asiakaspalautukset, jotka kaikki aiheuttavat kustannuksia. Kiistämätöntä on kuitenkin se, että maisema on muuttunut, verkkokaupat ovat alkaneet perustamaan kivijalkakauppoja tästä hyvänä esimerkkinä verkkokauppa.com joka aloitti pienellä varastolla ja noutopisteellä ja nyt omistaa useamman ison myymälän. Toisessa päässä on sitten taas isot kauppaketjut kuten Prisma, Citymarket ja Stockmann, jotka ovat perustaneet verkkokauppoja ja siirtäneet markkinointia nettiin.
Netti on tietysti tuonut myös uusia palveluja, konsultoinnista ja etätyöskentelystä puhumatta parhaimpina esimerkkeinä ovat esimerkiksi live palvelut. Parhaiten asiaa havainnollistaa esimerkiksi live kasino, jossa työskentelee oikea live jakaja. Live jakajia löytyy yleisimmistä pöytäpeleistä kuten Pokerista, Blackjackista sekä ruletista.
Lopulliset vaikutukset talouteen ja eri paikkakuntiin ovat hyvinkin vaihtelevat. Monet paikkakunnat ovat kärsineet online toiminnan kasvaessa, kun taas toiset ovat hyötyneet siitä.
Yksi kiistämätön tosiasia on kuitenkin se, että kuluttajilla ei ole koskaan ollut niin paljon valinnanvaraa kuin nyt.
Ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan ollut niin paljon helposti saatavaa tietoa kuin nyt, eteenkin kuluttajille tämä tarkoittaa helpompaa päättämistä, pienempiä hintoja ja helpommin tehtäviä päätöksiä.
Ostokäyttäytyminen
Kun vain 10-20 vuotta sitten tavallinen ostokäyttäytyminen eteenkin elektroniikan ja isompien kodinkoneiden hankinta oli monesti muutaman lehden sekä kavereiden ja sukulaisten suositusten varassa. Nykyään netistä löytyy monia vertailu ja arvostelusivustoja, josta voi lukea eri kodinkoneista, puhelimista, näytöistä tai vaikka mistä ennen kuin menee ostoksille, oli se sitten verkkokauppaan tai paikalliskauppaan.
Helppo pääsy tietoihin aina laitteiden kestävyydestä, ominaisuuksiin, hintaan, takuuseen ja moneen muuhun asiaan liittyen ovat kiistämättä hyödyttäneet kuluttajia.
Vuosien saatossa on kuviin sitten ilmestynyt isot maailmanlaajuiset ketjut, jotka kilpailevat maailmanlaajuisesti kuluttajien rahoista, näistä tunnetuimmat ovat tietysti Amazon ja eBay mutta tietysti myöskin kiinalainen Alibaba tai Aliexpress.
Kaikki ei tosin ole aina ruusuista, monelle tärkeintä on kuitenkin edellinen se henkilökohtainen asioiminen paikallisen myyjän tai kauppiaan kanssa. Monelle tärkein suositus ennen ostosta on paikallisen yrittäjän suositus tietylle merkille tai laitteelle, vakuutukset hyvästä huollosta tai palvelusta sekä muut yhteiskunnalliset tekijät.
Tulevaisuus
Tulevaisuutta nyt ei kukaan osaa ennustaa mutta maailma on alkanut sopeutumaan nettiin sekä sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Paikalliskaupat ovat muuttaneet käytäntöjään sopeutuakseen ja online kaupat ovat alkaneet perustamaan fyysisiä kauppoja sekä tekemään yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa.
Ainakin toistaiseksi isoimmat muutokset näyttävät olevan takanapäin ja suurin muutos ostoskäyttäytymisessä on takanapäin. Nykyään reilut parikymppiset aikuiset ovat kasvaneet netin kanssa ja he osaavat navigoida sulavasti kivijalka- ja online kauppojen välillä, arvostella paikkoja google mapsissa ja täten ohjata ostokäyttäytymistä ei vaan omien kavereiden keskuudessa vaan myös muitakin internetin käyttäjiä. Ei muuta kuin innolla odottamaan tulevaisuuden uutuuksia.