Arjen nopeutuminen vaikuttaa paikalliseen liiketoimintaan ja kauppoihin monin tavoin, ja se ilmenee erilaisina haasteina ja mahdollisuuksina. Tässä muutamia esimerkkejä:
Asiakaskäyttäytymisen muutos
Kuluttajien odotukset nopeammasta palvelusta, helppokäyttöisyydestä ja joustavuudesta ovat kasvaneet. Tämä tarkoittaa, että paikallisten kauppojen ja yritysten on mukauduttava tarjoamaan tehokkaampaa ja nopeampaa palvelua, kuten pikatoimituksia tai verkkokauppoja.
Nopeutuva Suomi
Kaikki tapahtuu nykyään nopeammin kuin ennen – on sitten kyse ostamisesta tai myymisestä, tai siitä tiedon hakemisesta ja suoratoistolla ohjelmien katselemisesta. Tässä kaikessa iso tekijä on laajakaistat ja valokuitu – millainen vaihtoehto sinulla on käytössäsi, ja oletko tyytyväinen sen nopeuteen ja toimintavarmuuteen?
Oman talouden paikkaaminen
Tämä nopeutunut maailma tarkoittaa myös sitä, että rahaliikenne on nopeutunut ja erilaiset pikavipit ja nopeat verkkolainat ovat saatavilla monista paikoista, nopeasti ja ilman henkilökohtaisia tapaamisia – siksi nykyään puhutaankin entistä enemmän oman talouden hallinnasta, ja siitä että lainanhakijan tulisi ymmärtää itse oman taloutensa tilanne paremmin kuin ennen, ja osata toimia sen mukaisesti- myös lainaa tai pikavippiä hakiessaan, sillä aina välillä arki vaatii lisärahoitusta. Oman talouden kehittämisajatuksiin liittyy myös se, että nykyään pyritään löytämään ns. passiivisia tulonlähteitä.
Kilpailu
Arjen nopeutuminen on lisännyt kilpailua paikallisten yritysten välillä sekä suurten kansainvälisten toimijoiden kanssa. Tämä voi pakottaa paikalliset yritykset etsimään tapoja erottua kilpailijoistaan, esimerkiksi tarjoamalla ainutlaatuisia tuotteita tai palveluita tai keskittymällä erinomaiseen asiakaspalveluun.
Yritykset tarvitset välillä ulkopuolista apua
Konsultti yritykset ja konsultit tuottavat apua niiltä aloilta, millä yrittäjällä itsellään voi olla vaikeata, tai aika vain ei yksinkertaisesti riitä. Esimerkiksi apuayritykselle.fi sivusto kerää markkinointiin ja nimenomaan digimaailmaan liittyviä ongelmia yhteen, ja kenties tuottaa maksutta myös vastauksia joidenkin ongelmien ratkaisemiseksi. Pienille ja keskisuurilla yrityksille vastaus saattaisi löytyä kumppanuusmainonnan parissa.
Työntekijöiden hyvinvointi
Paikalliset yritykset ja kaupat voivat kokea paineita pitää työntekijät tyytyväisinä ja tuottavina nopeutuvassa arjessa. Tämä voi tarkoittaa työajan joustavuuden lisäämistä, työhyvinvoinnin tukemista ja työntekijöiden kouluttamista uusiin taitoihin ja teknologioihin.
Teknologian hyödyntäminen
Arjen nopeutuminen on tehnyt teknologian käytöstä entistä tärkeämpää liiketoiminnalle. Paikallisten kauppojen ja yritysten on pysyttävä ajan tasalla uusimmista teknologioista ja sovellettava niitä toimintaansa, esimerkiksi sosiaalisen median markkinointiin, verkkokauppaan tai mobiilisovelluksiin.
Ympäristövaikutukset
Paikallisten yritysten ja kauppojen on oltava tietoisia ympäristövaikutuksistaan ja pyrittävä vähentämään niitä kestävämmän liiketoiminnan edistämiseksi. Tämä voi tarkoittaa energiatehokkuuden parantamista, kierrätysmahdollisuuksien tarjoamista tai paikallisten, ekologisesti kestävien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.