Tapahtumien markkinointi Vihdissä

Tapahtumien markkinointi Vihdissä

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan ihmiset luottavat neljä kertaa enemmän printtiin kuin sosiaaliseen mediaan, tai että ihminen joka lukee mainoksen lehdestä, käyttää 30 % enemmän aikaa myös kyseisen mainostajan sosiaalisen median mainoksiin?

Tapahtumamarkkinointi on syytä suunnitella monikanavaisesti – vaikkei rahaa paljon olisikaan

Tapahtumien markkinointi kattaa kaikki ne markkinointitoimenpiteet, joilla pyritään mainostamaan tapahtumaa ja houkuttelemaan mahdollisimman monta osallistujaa siihen. Tavoitteena on synnyttää kiinnostusta tapahtumaa kohtaan ja saada osallistujia.

Tapahtumien markkinointi ja budjetti

Tapahtumien markkinointi voi sisältää erilaisia toimenpiteitä, kuten sosiaalisen median kampanjoita, sähköpostimarkkinointia, mainontaa eri kanavissa (kuten printtimedia, televisio ja radio), ulkomainontaa, hakukonemarkkinointia, PR-toimintoja, sponsorointia ja suusanallista markkinointia.

Kohderyhmän huomioiminen on tapahtumien markkinoinnissa keskeistä, ja markkinointiviestin tulee vastata heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa. On tärkeää valita oikeat kanavat ja viestit, jotta tavoitetaan juuri ne ihmiset, joille tapahtuma on suunnattu. Paikallisesti se voisi hyvinkin tarkoittaa printtikanavana sitä, joka paikallisesti tavoittaa LAAJIMMAN talouspeiton eli tässä tapauksessa Ykkös-Lohja lehden. Sosiaalisessa mediassa kannattaa vastaavasti valita ainakin Facebook ja mikäli mahdollista myös TikTok- kanava tapahtuman markkinointiin. Se kuinka paljon aikaa ja vaivaa tähän kaikkeen käyttää liittyy oman tapahtuman tavoitteisiin lippujenmyynnin osalta.

Onnistunut tapahtumien markkinointi on tärkeää tapahtuman menestyksen kannalta. Se lisää kiinnostusta tapahtumaa kohtaan ja houkuttelee paikalle enemmän osallistujia, mikä taas kasvattaa tapahtuman vaikutusta ja kannattavuutta.

Ykkös-Lohja lehti ja alueellinen näkyvyys

Ykkös-Lohja -lehti jaetaan joka viikko vähintään 34 200 kappaletta Uudenmaan Mainosjakelun toimesta Lohjalle, Pohjois-Siuntioon ja Nummelaan. Kerran kuukaudessa lehti jaetaan myös Vihtiin ja Karkkilaan, laajentaen jakelun kattamaan lisää 10 000 taloutta. Tämä jakelu kattaa jo perusviikolla laajimman talousalueen Lohjalla.

Kettu Julkaisut Oy julkaisee lehteä ja jakaa sen maksutta kaikille jakelualueen asukkaille. Julkaisija kattaa lehden painamisen ja jakelukustannukset mainosmyynnillä, mikä tekee lehden ilmaiseksi alueen ihmisille. Jokaisen tapahtumajärjestäjän, riippumatta tapahtuman koosta, tulisi ymmärtää, että jos tapahtumassa on sisäänpääsymaksu, se on maksullinen tapahtuma, jolla on oma budjetti ja talous. Tämän vuoksi myös tällaisen tapahtuman ilmoitus lehdessä on maksullinen, ja sen hinta on vähintään 25 euroa suoraan netti-ilmoituksena. Vaikka moni tapahtuma liittyy kulttuuriin tai hyväntekeväisyyteen, ilmoitukset lehdessä ovat silti maksullisia, jos tapahtumassa on sisäänpääsymaksu.

Esimerkkibudjetti pienelle tapahtumalle Lohjan ja Vihdin alueella:

Tapahtuman esiintyjäkulut ja paikkakulut 2000 euroa
Tapahtuman tuotantotulotavoite 1000 euroa
Tapahtuman tavoite: katselijat 200 kpl
Tapahtuman pääsylippu: 20 euroa
Tapahtuman tavoitetulot: 4000 euroa

Tapahtuman markkinointiin: 1000 euroa
Tapahtuman markkinointi paikallisesti:
– ulkojulisteet 50 kpl – 350 euroa
– lehtimainonta Ykkös-Lohja 3 mainosta, 1kk ennen, 2 vko ennen, 1 vko ennen; 500 euroa
– Facebook mainonta Ykkös-Lohjan paikalliskanavissa kuten Facebookin OstaLohjalta ja www.ostalohjalta.fi tai vastaavassa www.ostavihdista.fi 0 euroa
– TikTok mainos paikallisen tekijän kanssa 150 euroa

Tämä laskelma on esimerkinomainen eikä perustu yhteenkään lähiajan tapahtumaan.

Mainosasiakaskysely 2023

Kysyimme Ykkös-Lohjan kevättalven 2023 mainosasiakkailta näiden tyytyväisyyttä Ykkös-Lohjaan mediana. Kyselyyn vastasi 34 yritystä ja yritysten mainokset olivat olleet lehdissä numerosta 3 numeroon 10/2023. Kyselyssä pyydettiin arvostelemaan Ykkös-Lohjan toimintaa asteikolla 0-5. Kyselyyn vastanneista 34 yrittäjästä 27 eli 79,4% antoi myyntitapahtumaan liittyen asiakastyytyväisyytenä arvosanan 5/5. Asiakkailta kysyttiin myös tyytyväisyyttä tehtyyn mainosmateriaaliin ja 34:sta vastaajasta vähintään 4/5 arvosanan antoi 26 vastaajaa eli 76,4%. Kyselyyn vastanneista vähintään 3/5 arvosanan kysyttäessä mediatilan hinnasta antoi 28/34 vastaajaa, ja mainoksen toimivuuteen 34 yrittäjää antoi vähintään 3/5 arvosanan 23 yrittäjää eli 67,6%.