Paikallinen mainostaminen perinteiseen tyyliin

Paikallinen mainostaminen perinteiseen tyyliin

Nykyaikana yritysmarkkinoinnissa unohdetaan liian usein se perinteinen mainonta ja mennään täysin digitaalisilla alustoilla. Digitaalisessa mainonnassa saadaa usein kyllä isoja kontaktimääriä mainosvideoin ja kuvin, mutta samalla mainosnäkyvyys voi levitä laajalle alueelle ja varsinainen hyöty samalla. Sen sijaan paikallinen, perinteinen mainonta kuten mainoslakanat toimivat yhtä hyvin kuin ennen, ne vain ovat liian usein unohdettu digitekniikan tieltä.

Paikallinen mainostaminen ei aina onnistu digitaalisesti

Digitaalisia alustoja kuten Facebook, TikTok, YouTube, Twitch, Instagram ja monet muut on ollut tarjolla ja vuosia. Ne tarjoavavat loistavan lisän yrityksen kuin yrityksen markkinointiin, ja niiden avulla saadaan entisestä markkinointimixistä entistä kattavampi, mutta yritysten ja yrittäjien tulisi kuitenkin muistaa, että nämä sosiaalisen median kanavat ja muut digitaaliseta alustat ovat vain yksi markkinointikanava muiden joukossa, ja että markkinointi tulee ajatella sen oman yrityksen toiminnan kautta, tavoitteiden ja resurssien suhteen oikein mitoitetuksi. Ei ole välttämättä järkeä lähteä hakemaan tuhansia tykkääjiä Facebook sivuille tai kymmeniä tuhansia katselijoita TikTok videoilla, jos oma liiketoiminta kuitenkin on sellaista, mikä ei suoranaisesti siitä mitään hyödy, tai pysty hyödyntämään suurta seuraajajoukkoa millään digitaalisella tai etämyynnillä.

Mainosbanneri eli mainoslakana ei ole väheksyttävä mainos

Mainosbannereita on käytetty vuosikausia, ja niiden teho paikallisessa mainonnassa on todistettu kerta toisensa jälkeen. Mainosbanneri eli mainoslakana voidaan laittaa omaan telineensä, tai kiinteistön seinään tai jopa ikkunaan, sen tärkeimmät attribuutit eli ominaisuudet ovat:

  • mainoslakanan tulee olla paikallisesti hyvällä sijainnilla, jotta potentiaaliset asiakkaat näkevät sen mahdollisimman usein
  • mainoslakanan tulee kertoa tarkoituksensa mahdollisimman nopeasti ja yksiselitteisesti

Oikein sijoitettuna mainoslakana on yksi parhaista paikallisista mainostavoista mitä yrityksille ja yhdistyksillä on. Sitä voi käyttää pitkäaikaisesti vaikka koko vuoden ympäri, tai mainoslakanaa voi käyttää aina erilaisissa tapahtumissa, ja siirreltävänä mainoksena – yrityksen tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaisesti. Se on investointina halpa, mutta oikein toteutettuna toimiva markkinointi- ja mainosväline, joka tukee yrityksen näkyvyyttä ja myyntitavoitteita, silloin kun se on tehty ajatuksella.

Näkyvästi ja kutsuvasti

Mainosbanneri voi olla pieni, sellainen a-teline yrityksen sisäänkäynnin lähellä – sen valmistaminen alusta loppuun ei maksa paljoa. Mainosbanneri voi olla oma mainosteline paikallisen kiinteistön seinässä, jollaisia onkin lähialueella muutamia – tai se voi olla siinä tien laidassa oleva mainoskyltti, tai mainoslakana omassa telineessään. Paikallisesti mainostamiselle on paljon vaihtoehtoja, ja kaikkien yrityksen mainoksien ja mainostamisen tulisi olla suunnitelmallista – sillä ainoastaan silloin se olisi myös mitattavaa.

Paikallisestikin mainostavan yrityksen oma markkinointi voi koostua monesta osasta:

  • kotisivut
  • paikallinen lehtimainonta
  • oma liiketila ja sen mainokset ja näkyvyysratkaisut kuten ikkunateipit ja mainoskyltit
  • sosiaalisen median omat kanavat, sivut ja mainonta
  • ulkomainokset kuten mainoslakana, mainoskyltti, a-telineet

Yksinkertainenkin mainoslakana voi tuoda hyvää tulosta. Mainoslakana voi olla myös vuodenaikaan liittyvä, tai toistuvaan kampanjaan liittyvä, jolloin muutamalla eri mainoslakanalla ja niiden vuorottelulla saadaan aikaiseksi hyvä, toimiva mainosalustakokonaisuus – jossa tärkeimmät huomionarvoiset asiat ovat nimenomaan mainoksen sijainti, ja mainoksen helppoymmärrettävyys.

Mainontahan perustuu sille, että mainos nähdään useamman kerran. Oli se mainos sitten nettisivulla, Facebookissa, ulkona tai vaikkapa lehdessä – yksi kerta ei vielä kerro tai todista mitään mainoksen tehosta, mainostaminen on toistoihin perustuvaa, ja siksi myös ulkomainonnassa mainos pitää sijoittaa paikkaan, mistä samat ihmiset näkisivät sen mahdollisimman usein, ja sitä kautta mainos saisi aikaan muistojäljen. Muistojäljen idea on sitten tuoda mainoksen nähneelle henkilölle tämän tarpeeseen perustuva muisto, ja sitä kautta ohjata asiakas mainostajan luo…. toisaalta taas mainos voi olla sellainen, joka aiheuttaa välittömän ostopäätöksen, kuten alemyynnit tms.

Jos sinulla on oma yritys, oletko tyytyväinen omaan kontaktipintaasi potentiaalisiin asiakkaisiin, vai olisiko jotain enemmän tehtävissä?