Vihti City 2040

Vihti City 2040

Jos kaikki nyt esillä olevat suunnitelmat toteutuvat edes jossain kokonaisuudessaan tulevan reilun kahdenkymmene vuoden aikana, on Vihti täysin muuttunut paikkakunta vuonna 2040. Yksi eniten keskusteluja herättänyt ja odotusta nostattanut asia on jo viimeiset vuosikymmenet ollut junaradan tulo Vihtiin siten, että kyseessä olisi oikea henkilöliikennerata, jota oikeasti käytetään. Nyt näyttää entistä enemmän siltä että tästä nykyään työnimellä Tunnin juna oikeasti on tulossa jotain. Ihan ei voida puhua seuraavasta vuosikymmenestä, sillä jopa liikenneministeri Anne Berner puhuu, että nopeutetun junayhteyden Helsingin ja Turun välillä on kaavailtu olevan valmis vuonna 2031.. tai kenties nopeammin. Eli pitäisikö tämänkin otsikon olla Vihti City 2030?

Vihti ja uudistuksen laineet

Sitähän voisi laittaa mielikuvituksen lentämään ja suunnitella vaikka uuden Suomen casinon Vihti Skin kupeeseen, jossa jo nyt on vaikka kuinka ja paljon tekemistä koko perheelle. Siinä missä Vihdin laskettelukeskuksessa on tekemistä nykyään läpi vuoden, voisi uusi suomalainen kasinorakennus nousta hyvinkin Vihtiin, uuden radan varteen tai välittömään läheisyyteen. Miksi ei? Toimiihan tämä ostavihdista.fi eräänlaisena kauppa- ja uutissivustona paikallisille liikkeille, aivan kuin Suomi Netticasinon sivusto toimii sekä uutissivustona, että erilaisten suomenkielisten kasinoiden esittelijänä. Tuolla linkitetyllä sivustolla on muuten paljon myös arvostelua eri kolikkopeleistä, oikeasti kirjoitettuna.

Suomessa nykytilanteessa on vaikea nähdä uutta kasinoa Tampereelle tulevan kasinon jälkeen kovin nopeasti rakennettavaksi, mutta kyseessä on kuitenkin poliittinen päätös. Ja ensi keväänä on jälleen uudet edustakuntavaalitkin, ja parissa vuosikymmenessä ehtii tapahtua vielä paljon, niin Vihdissä kuin muuallakin Suomessa ja maailmalla. Nyt kun ollaan vuoden 2018 loppuhetkillä, voi ajatuksen laukkaaminen vuodelle 2030 tai 2040 olla aika hankalaa, koska niin paljon en tapahtunut edellistenkin vuosikymmenien aikana. Nyt on Vihdillä oikeasti saumaa päästä seuraavaan askeleensa eteenpäin alueensa kehityskaaressa.

Realiteetit

Helsinki-Turku ratayhteyden oikaisua on suunniteltu 1970-luvulta lähtien. Espoo-Lohja-Salo rataoikaisu tunnettiin silloin ELSA-ratana. Nyt uuden Tunnin junan suunnitelmissa Espoon ja Salon välisen 95 kilometrin yleissuunnittelukohde on jaettu kolmeen osaan ja tekijöiksi valittu Sitowise Oy (Espoo-Lohja,) Pöyry Finland Oy (Lohja-Suomusjärvi) ja Ramboll Finland Oy (Suomusjärvi-Salo). Rakentaminen toteutetaan vaiheistettuna neljän eri kokonaisuuden aikataulujen mukaan. Näistä ensimmäinen on Espoon rata.

Seuraavat yleisötilaisuudet huhtikuussa Espoo-Salo radasta

Seuraavat yleisötilaisuudet hankkeesta järjestetään huhtikuussa 2019, ja Liikennevirasto ilmoittaa niistä paikallislehdissä. Lisäksi yleisötilaisuuksien tarkemmista ajankohdista ja pitopaikoista tiedotetaan hankkeen sekä kuntien verkkosivuilla. https://www.liikennevirasto.fi/kaikki-hankkeet/espoo-salo-oikorata#.XAVOguJoSUk

Vihti City ja kauppiaat

Nykyinen Vihti kuntana tarjoaa kauppiaille kyllä paikkoja laittaa liiketila pystyyn, mutta kunta on jo menneiden vuosien aikana muuttunut paljon siitä kun Kirkonkylä oli alueen keskus. Nyt Kirkonkylä on mahdollisuus, vapaine tiloineen ja nykyinen keskusta Nummela, on sekin mahdollisuuksien kynnyksellä. Nykyisellään useimmat alueen liikkeet ja kaupat ovat eriytettynä keskustan eri kaduille ja Citymarketin kauppakeskus kilpailee asiakkaista kadun toisellapuolella olevaa Prismakeskusta vastaan – onneksi Vihdin Nummelasta löytyy kuitenkin yhä vielä paljon myös paikallisia yrittäjiä ja yrityksiä, joita pyrimme vuoden 2o19 aikana saamaan entistä enemmän mukaan myös tähän meidän sivustolle sekä tämän Facebook pariin.

Aika näyttää miten sekä meidän että Vihdin käy – kuka saa ässän käteen ja kenen on tyytyminen jättämään jako kesken.